پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112255
اگرآمريکا نبود، اسرائيل لگدمال مي‌شد
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 909

ارس: سرلشکر بازنشسته «يحيي سليمان» يکي از قهرماناني است که در جنگ آزاديبخش تشرين شرکت داشت، جنگي که مايه افتخار و مباهات اعراب در دوره و تاريخ نوين است، چراکه در آن لحظه تاريخي زمام امور و اقدام به دست اعراب افتاد و مفهوم تعامل اعراب با دشمنان تغيير کرد و موجب شد تا اين جنگ اعراب را به طرفي تاثيرگذار در جنگ با طرف اسرائيلي تبديل کند.

درباره جنگ تشرين که 14 اکتبر هر سال سالروز اين جنگ بزرگ و پر افتخار به شما مي‌آيد، خبرنگار فارس با سرلشکر بازنشسته «يحيي سلمان» به گفت‌وگو نشست.

سرلشکر يحيي در اين ارتباط گفت که ششم اکتبر و با هماهنگي با کشور دوست و برادر مصر توافق شد که ساعت صفر اين روز که مصادف با «عيد غفران» نزد يهود است، با پرواز جنگنده‌هاي مصري و سوري به مواضع اسرائيلي حمله کنيم. براساس توافق صورت گرفته و راس ساعت مقر بيش از 100 فروند جنگنده مصري و بيش از 100 فروند جنگنده سوري و هزاران توپ حمله به مواضع اسرائيلي آغاز شد.

سرلشکر يحيي ادامه داد: قرار بود در طولاني‌ترين پيش‌بيني‌ها و برآوردها اين جنگ ظرف يک يا دو روز با تحقق کامل اهدافش پايان يابد و در عمل نيز نيروهاي ارتش سوريه موفق شدند، در همان ساعات اوليه حمله وارد عمق جولان شوند و با پيشروي سريع خود در اين منطقه موفقيت‌هاي بزرگي را در عرصه نظامي محقق کنند، اما بروز نقصي کوچک در طرف مصري که آن را نقص تاکتيکي ناميدند، به طور مستقيم موجب توقف درگيري‌ها شد و همين کافي بود تا رژيم صهيونيستي از فرصت پيش آمده براي انتقال توپخانه‌اش و 6 گردان ارتشش و همچنين نيروي هوايي‌اش از جبهه مصر به جبهه سوريه استفاده کند و پروازهاي خود را در اين جبهه افزايش دهد، اگرچه پدافند هوايي سوريه موفق شد، شمار زيادي از اين جنگنده‌ها را سرنگون کند و با قهرماني و شجاعت حمله دشمن به خاک سوريه را دفع کند، اما فرار مصر از جنگ و توقف جنگ در جبهه‌هاي اين کشور تاثير بسيار زيادي بر روند جنگ گذاشت و موجب شد تا نيروهاي سوريه نقشه از پيش طراحي‌شده و برنامه‌ريزي شده خود براي اين جنگ را اصلاح کنند.

وي افزود: در جنگ آزاديبخش تشرين مفاهيم جديدي وارد عرصه نبرد شدند که پيش از اين در منطقه خاورميانه شناخته شده نبودند و مهمترين اين مفاهيم مفهوم جنگ الکترونيک بود که آمريکا از تمام توانمندي‌هاي خود در اين عرصه استفاده کرد تا به هميپمان منطقه‌اي‌ خود از طريق ايجاد پارازيت در کار رادارها و گرفتن تصاوير از مناطق و پايگاه‌هاي نظامي سوري و ارائه آنها به اسرائيل کمک کند.

اگر آمريکا نبود، اسرائيل در جنگ تشرين لگدمال شده بود

اين سرلشکر بازنشسته ارتش سوريه که خود در جنگ تشرين حضور داشت، گفت: اين جنگ ثبات و امنيت دشمن صهيونيستي را به شکل قابل توجهي متزلزل کرد و موجب شد تا از آمريکا کمک بخواهد و آمريکا که مهمترين همپيمان خود در عرصه جهاني را در خطر مي‌ديد، با توپ و تانک به اسرائيل کمک کرد و پس از آن جنگنده‌هاي آمريکايي با مشارکت جنگنده‌هاي صهيونيستي بيش از 950 حمله هوايي را انجام داده و بيش از 29 هزار تن مواد منفجره را در مناطق سوري در جولان فرو ريختند و بي‌ترديد اگر دخالت آمريکا و کمک‌هايش به اسرائيل نبود، دشمن صهيونيستي لگدمال و از تمام اراضي سوريه بيرون رانده مي‌شد.

سرلشکر يحيي گفت: جنگ آزاديبخش تشرين را بايد پيروزي اراده و خواست جنگي اعراب و فرو ريختن اسطوره شکست ناپذيري اسرائيل و تضعيف و کوچک کردن سران اين رژيم بايد برشمرد که به شدت غافلگير شده بودند و از هر واکنشي جز فرياد باز مانده بودند. بگونه‌اي که پس از نيم ساعت از آغاز جنگ ارتش سوريه موفق شد، پاسگاه «جبل الشيخ» را به تصرف خود درآورد که يکي از مهمترين مناطق استراتژيک مشرف بر منطقه «جبل الشيخ» تا اردن به شمار مي‌آيد و از آنجا تمام تحرکات جنگي زير نظر قرار مي‌گرفت و در جريان درگيري نيروهاي ارتش سوريه با نظاميان اسرائيلي شماري از آنها را به قتل رساندند که اين يکي از مهمترين موفقيت‌هاي اين جنگ به شمار مي‌آمد.

سرلشکر يحيي در ادامه سخنان خود گفت: با اينکه در 22 اکتبر توافقنامه آتش‌بس به امضا رسيد، با اين حال نظاميان صهيونيست حملات خود را ادامه داده و به توافقنامه عمل نکردند که بازتاب‌هايي منفي از خود برجاي گذاشت، با اين حال و در ادامه جنگ تشرين نيروهاي ارتش سوريه در 13 مارس 1974 با دست زدن به جنگي فرسايشي موفق شد، شرايط مورد نظر خود را بر رژيم صهيونيستي تحميل کند و به اين ترتيب منطقه «القنيطرة» را باز پس گيرد.

وي تاکيد کرد که نيروي نظامي سوريه در اين جنگ ثابت کرد که بيانگر نيروي نظامي عربي است و اگرچه دشمن و همپيمانانش تلاش کردند، اين ارتش و سوريه را تضعيف کنند و بر مقاومت و ايستادگي آن غلبه کنند،‌ اما موفق به اين امر نشدند و اين دقيقا همان چيزي است که هم اکنون در سوريه به شکل انجام عمليات تروريستي توسط ايادي و مزدوران داخلي روي مي‌دهد که مورد حمايت اسرائيل و آمريکا و همپيمانانش هستند.

ارتش سوريه با اعتقاداتش از سوريه محافظت مي‌کند

سرلشکر يحيي گفت: ارتش سوريه با توجه به توانمندي‌ها و اعتقادات و باورهايش از سوريه محافظت خواهد کرد و حفظ کشور و نظام و حکومت و رهبري سوريه از جمله مهمترين اولويت‌هاي ارتش سوريه است و هيچ‌گاه ايادي و مزدوران کشورهاي خارجي نخواهند توانست بر اين ارتش غلبه کنند يا موجبات تضعيف و شکست آن را فراهم کنند و همين قدرت و اقتدار است که موجب شده تا اين تروريست‌ها و دشمنان سوريه از جمله ناتو نتوانند به اهداف مورد نظر خود از جمله حمله نظامي به کشور و ايجاد منطقه جدا و منطقه پرواز ممنوع دست يابند و ارتش سوريه بي‌ترديد بر اين تروريسم داخلي غلبه خواهد کرد.

ترکيه بدنبال بهانه براي هدف قرار دادن سوريه است

وي درباره تنش پيش آمده بين ترکيه و سوريه که در چند روز اخير شاهد آن بوديم، تاکيد کرد که ادعاهاي ترکيه درباره هدف قرار گرفتن اراضي‌اش توسط ارتش سوريه ادعاي دروغيني بيش نيست، چون اگر ارتش سوريه مي‌خواست مناطقي را در ترکيه هدف قرار دهد، مي‌دانست که چه نقاطي بايد هدف قرار بگيرند و اقدام به بمباران‌هاي بي‌‌هدف و يا مناطق روستايي نمي‌کرد.

وي در پايان اين سوال را مطرح کرد که سوريه چه هدفي را مي‌تواند، از بمباران ترکيه دنبال کند و افزود: ترکيه تمام اين اقدامات را انجام مي‌دهد تا دستاويزي براي دخالت خارجي در سوريه فراهم کند، ترکيه در اين برهه از زمان نه خواسته‌هاي خود که خواسته‌هاي غرب را پياده مي‌کند و در حال حاضر به اداتي در دست آمريکا و همپيمانانش تبديل شده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html